Harmadik negyed

No duma, no hablaty

 

 –  Hohohoho – rikkantja el magát a patika közepén egy általam eddig nem látott ötven év körüli férfi.

Ijedten turkál a farzsebében  furcsán rángatva a felsőtestét, majd az első zsebéhez kapva, még kétségbeesettebb arcot vág. Benyúl a zsebbe, ahonnan egyszerűen képtelen kihúznia a kezét.

Hirtelen nem is tudom eldönteni, hogy egy váratlanul berobbanó epilepsziás roham első jeleit látom-e rajta vagy egy órák óta megbúvó piránha rágja le éppen kéztőből az ujjait, ami néma kiáltássá torzítja el az arcát.

Mindkettőnk riadalma alaptalannak bizonyul, amikor megkönnyebbült sóhajtással kihúzza a szorításból az elveszettnek hitt bankkártyáját.

   –  A lidliben használtam – ad magyarázatot még mindig a patika közepén állva,miközben szívtáji masszázssal energetizálja magát a shockból.

A szeptemberi kánikulában furcsán hat a hosszan lenyúló lódenkabátja, aminek szétzilált hajtókáját gondos mozdulatokkal helyére simogatja.

Szívének oxigén ellátása ismét csak veszélybe kerül, mikor láthatóan ötlettelenül keresgélni kezd a zsebekkel gazdagon ellátott ruhadarabjai között. Egy infarktus közeli állapotból rántja ki magát, amikor egy véletlen mozdulattal rátalál a receptjeire.

Életben marad -e a vásárlás végéig? – latolgatom az esélyeit, mert ha ez így folytatódik, a mentő viszi el.

Még az üdvözlésem előtt megakad a szeme a fejem felett kifeszített táblaképeken, majd egy mellékesen, gyorsan odavetett jónapot után a festmények eredete után érdeklődik. Gyanakodva nézegeti a képeket, hunyorogva próbálja megfejteni, igaz lehet-e az a pár információ, amivel szűkszavúan felvilágosítottam.

Barátságtalanul kéri rajtam számon Szűzanya koronájának eklektikus voltát, mintha én lennék a korabeli mester.

Udvariasan elhárítom magamtól a művészettörténeti kor- és stílusirányzatok keveredésének felelősségét, és a művész szándékának mélylélektani hátteréről sem tudok beszámolni.

Csalódott fintorral nyújtja át a receptjeit,  mint aki már abban sem biztos, hogy megbízható helyen váltja- e ki azokat.

   –  Az mégiscsak a magyar korona lehet…- tűnődik hangosan, míg átnézem a papírokat.

   –  Feltétlenül, mert a kép Szűz Mária, a Magyarok Nagyasszonya címet viseli – tudok végre hozzászólni a felvetéseihez..

A felírt gyógyszerek gyors átnézése után válik számomra nyitott könyvvé a pszichéje, mint ahogy ő is olvasni tud a festmény apró részletei között.

Gyors mozdulatokkal szedegetem össze az emberek elviselését segítő tablettáit a fiókokból. Helyre áll bennem az önbecsülés, ha nem is vagyok megfelelő tárlatvezető, mégiscsak  értek valamihez…

  – Nyújtsa nekem ide azt a kisfütyit – mondja komoly ábrázattal, mielőtt fizetne.

   – A bankkártyás leolvasóra gondol? – rakosgatom össze zavartan magamban a vásárlás befejező aktusát.

  – Igen, igen – bólogat meggyőzően – a lidliben is így nyomták elém. Egy fiatal “gáj” kifordította a terminált, és azt mondta – torzítja el a hangját – ” Tegye ide a kisfütyire a kártyáját és kész is vagyunk. No duma, no hablaty” – hadarta el  egy mondatban a mai kor mottóját. Tegye és menjen! Ennyi.

Szót fogadok az elektronikus élet csekély kihívásának, és együtt éljük át, ahogy gyorsabban rántja magához a pénzt a rendszer, mint  ahogy mi ketten reagálni tudnánk rá.

– Látja? – diadalmasan néz rám – ecet, cékla, karalábé.-  Ennyi. – No duma, no hablaty.- Mehet is.  – Jöhet a következő. -Bölcsészként ezt, hogy lehet elviselni,mondja?

Begombolja ballonkabátját, megigazítja gallérját, hiszen a naptár szeptember végét mutatja, és behúzott nyakkal kilép a perzselő, rekkenő nyári hőségbe.

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!